BLOG: School in times of Corona

With many ideas and suggestions on the topics 'homeschooling' and 'teachers meetings'!
We are looking forward to your contributions to: paed.sektionnoSpam@goetheanum.ch

Mit vielen Ideen und Anregungen rund um die Themen 'Schule Zuhause' und 'Lehrerkonferenzen'!
Wir freuen uns über Eure Beiträge an: paed.sektionnoSpam@goetheanum.ch

THOUGHTS ON SCHOOLING IN TIMES OF CORONA

Distance learning from the perspective of Waldorf learning theory

02/04/2020
by Martyn Rawson, teaches in Kiel at the Waldorflehrerseminar/ at the Freie Hochschule Stuttgart/ at the Christian Morgenstern Schule in Hamburg, Germany

There is much practical advice on teaching online. Waldorf pedagogy however is always based on two primary factors; the developmental tasks of the pupils in the given situation and the anthroposophical understandings of the developing human being- online teaching is no different. In the article Martyn Rawson explores the nature of learning from the perspective of Waldorf education and thus the pedagogical ideas informing our practice... 

Es gibt viele praktische Ideen, wie man online unterrichtet. Die Waldorfpädagogik jedoch baut immer auf zweierlei; die Entwicklungsaufgaben der jeweiligen Kinder und die Menschenkunde und online Unterricht tut das auch. In diesem Artikel untersuch Martyn Rawson das Lernen aus Perspektive der Waldorfpädagogik und erläutert die möglichen menschenkundlichen Aspekte des Online Lernens.

Read more...

Teaching Online During the Coronavirus

01/04/2020
by Paul Levy, parent at a Waldorf School/ part-time senior lecturer at universities in the United Kingdom

Outbreak using the Steiner-Method. Guidance and Suggestions for Teachers 
Teaching using digital technology is appropriate when used consciously and selectively for upper school students. With schools closing around the world and studying from home becoming the new norm, at least for the coming weeks, and possibly months, offering education online is becoming a default position for state schools, and now also many Waldorf Schools. Current events also will put pressure on Waldorf Schools to make use of digital technology to teach children of much younger ages... [more]

“With such thoughts will we meet one another”. Being a teacher in times of Corona

01/04/2020
by Matthias Braselmann, teacher at Windrather Talschule, Germany

If we ask for a unique characteristic of Waldorf Education, then it is this: that we seek a connection with our students that is not limited to external encounters - in the classroom, in the school building, in the playground, on the road. We are also looking for encounters beyond that, when we reflect - for example when thinking back on the lesson - on the riddle of the individual child or young person, or when we share our experiences during a child conference. We have a thing or two to say about the effectiveness of such efforts...

Wenn wir nach einem Alleinstellungsmerkmal der Waldorfpädagogik fragen, dann ist es doch dieses: Die Suche nach einer Verbindung mit unseren Schülerinnen und Schülern, die sich nicht nur auf die äußeren Begegnungen vor Ort – im Klassenraum, im Schulhaus, auf dem Pausenhof, unterwegs… beschränkt. Wir suchen darüber hinaus nach Begegnung, wenn wir uns gedanklich – zum Beispiel in der Rückschau – auf das Rätsel des einzelnen Kindes oder Jugendlichen besinnen oder uns während einer Kinderkonferenz miteinander austauschen. Gerade wir könnten „Lieder singen“ über die Wirksamkeit solcher Bemühungen.

Read more...

Teaching profession a relationship profession. New qualities in relationships possible?

25/03/2020
by Florian Osswald, leader of the Pedagogical Section at the Goetheanum
available in English, German, Spanish

We find ourselves living in an extraordinary situation. In many parts of the world, work and private life have changed out of all recognition in the last few days. Many things seem to be uncertain and unpredictable. We are all now called to be very open and flexible, and to find inner strength and power.

Wir alle befinden uns in einer ausserordentlichen Lage. Arbeit und Privatleben haben sich in den letzten Tagen in vielen Gegenden der Welt massiv verändert.  Vieles ist noch ungewiss und unvorhersehbar, von uns allen ist jetzt grosse Offenheit und Flexibilität gefordert, gepaart mit innerer Kraft und Stärke.

Read more...

School in Times of Corona. Some suggestions

25/03/2020
by Christof Wiechert, Freelance work Pedagogical Section at the Goetheanum
available in English, German, French, Spanish

Over the past few weeks, various schools have asked for help with overcoming the corona crisis without schooling. The advice given was useful. However, it should be kept in mind that every school’s situation is different. Many points of view were addressed, but due to the seriousness of the matter, they are not written in a drafted text, but rather in bullet points.

In den vergangenen Wochen haben verschiedene Schulen um Hilfe gebeten, die Corona Krise ohne Schulbetrieb zu meistern. Die Ratschläge, die gegeben wurden, zeigten sich als sinnvoll. Zu bedenken ist jedoch, dass jede Schulsituation sich von einer anderen unterscheidet. Es werden viele Gesichtspunkte berührt, sind aber wegen des Ernstes der Sache nicht in einem ausgearbeiteten Text verfasst, sondern stichwortartig.

Read more...

We can manage in all circumstances: use modern technology and design simply daily home schedule

25/03/2020
by Joep Eikenboom, grade 5 teacher at the Dordtse Vrije School, the Netherlands 
​​​​​​​available in English, German, Spanish

We live in unexpectedly unreal times. This coronavirus crisis totally affects life in most countries in the world. As Waldorf teachers, we never thought that schools should be closed, and that we would be separated from our children. 

Völlig unerwartet leben wir in unwirklichen Zeiten. In den meisten Ländern der Erde beeinträchtigt die Coronavirus-Krise das Leben in erheblichem Maße. Wir als Waldorflehrer hätten es uns nicht träumen lassen, dass jemals unsere Schulen geschlossen werden und wir von unseren Schülern getrennt sein würden.

Read more...

Some guiding ideas on the current situation in schools

25/03/2020
by Thomas Stöckli, leader of the Academy for Anthroposophical Education, Switzerland
​​​​​​​available in English, German, Spanish

We are currently in an exceptional international situation in which schools worldwide are closed for the time being. Therefore we have to switch to online learning, especially in the upper school, where it is necessary, and at the same time we need to create a balance, because it is not part of the quality of Waldorf education to work so much with the internet. On the other hand we must use it for "meaningful" purposes through conscious human and spiritual work. 

Wir befinden uns aktuell in einer internationalen Ausnahmesituation, in der Schulen weltweit vorderhand geschlossen sind. Darum müssen wir einerseits auf online-Learning umstellen, besonders in den oberen Klassen, dort wo es nötig ist, und gleichzeitig ein Gleichgewicht dazu schaffen, weil es natürlich nicht zur Qualität der Waldorfpädagogik gehört, so viel mit dem Internet zu arbeiten. Andererseits müssen wir es für das „Sinnvolle“ einsetzen durch unsere bewusste menschliche und auch spirituelle Arbeit. 

Read more...

RESOURCES OF ASSOCIATIONS

Corona-Hinweise vom Bund der Freien Waldorfschulen Deutschland (German)
Allgemeins, Schulorganisation, Online Werkzeuge und Tools, Unterrichtsmaterial, Für Eltern, Rechtliches

COVID-19 Resources from AWSNA (Waldorf School Association) North America (English)
Health Organizations, Symptoms, Prevention And Hygiene, Family Resources, Resource Guidance For Schools, Organizational Decision Making, When Should Children And Or Employees Be Kept From School?, Self-Reporting And Self-Quarantine, School Shutdowns, Employment, Alternative And Distance Learning, Seniors, College Admittance And Counseling Services

Resources for the Corona-Virus Crisis from WECAN (Waldorf Early Childhood Association) North America (English)
Resources from the Waldorf Community, Other Resources for Families, Activities for Children

BEST PRACTICE OF TEACHERS, SCHOOLS, INSTITUTIONS

Vrije School Study Coaching

01/04/2020
by Ruud Gersons, former Waldorf teacher in the Netherlands

From the Netherlands a note from Ruud Gersons about his web project: Vrije School Study Coaching. The author worked for many years in Holland as a Waldorf teacher in the lower and upper school. The original idea of this website was to let sick children take part in his lessons. Most of the help is for classes 7 - 9. In the Netherlands the offer is used a lot, perhaps it can now be helpful in other regions. Have fun choosing the subject 'Kies welk vak'... [more]

Aus den Niederlanden ein Hinweis von Ruud Gersons zu seinem Webprojekt: Vrije School Studiecoaching. Der Autor war viele Jahre in Holland als Waldorflehrer in der Unter- und Oberstufe tätig. Die Ursprungsidee dieser Webseite war es, kranke Kinder an seinem Unterricht teilnehmen zu lassen. Vorwiegend beziehen sich die Hilfen auf die Klassen 7 - 9. In den Niederlanden wird das Angebot viel genutzt, vielleicht kann es jetzt auch in anderen Regionen hilfreich sein. Viel Freude beim Wählen des Faches 'Kies welk vak'... [mehr]

Erfahrungen aus Österreich

30/3/2020 
von Diana Almeida, Klassenlehrerin in Österreich
available in German, Spanish

Liebe Kolleginnen und Kollegen, auch ich möchte über meine gerade zweiwöchige Erfahrung mit "Homeschooling" berichten. Wir Waldorfschulen in Österreich sind schon seit dem 16. März in dem besonderen Zustand wegen der Coronakrise und ich durfte in dieser Zeit schon vieles erleben und lernen. Als Klassenlehrerin einer 2. Klasse durfte ich mein eigenes "Rad" erfinden, um die geplante Epoche trotz der Krise zu führen und fand in den Familien hervorragende Unterstützung und Mitarbeit - jede Familie hat einen Weg gefunden, um die vorgeschlagene Arbeit mit den Kindern durchzuführen, obwohl die meisten Eltern noch arbeiten müssen. Das ist eine mega Herausforderung , die sie bisher wirklich gemeistert haben, und ich bin begeistert!

Mehr lesen...

Schools across Europe: how do you cope with distance learning?

30/03/2020
by Georg Jürgens, European Council for Steiner Waldorf Education

In the European Council for Steiner Waldorf Education, we follow the developments around the Corona pandemic closely. Schools in many places are closed and more and more of them are obliged to offer distance learning to their pupils or feel the urgent need to make an offer to families independent of legal obligations. 

Im European Council for Steiner Waldorf Education verfolgen wir die Entwicklungen rund um die Corona-Pandemie genau. Schulen sind vielerorts geschlossen, und immer mehr von ihnen müssen ihren Schülern Fernunterricht anbieten oder haben das dringende Bedürfnis, Familien unabhängig von gesetzlichen Verpflichtungen ein entsprechendes Angebot zu machen.

Read more...

Report from Beijing, China

26/03/2020
by Kathy Hu, Nanshan Waldorf School Beijing, China

The situation in China is getting better and our school started digital school 4 weeks before. We have learned a lot from that.

Die Situation in China verbessert sich weiter. Wir haben vor 4 Wochen mit der digitalen Schule begonnen und viel dabei gelernt.

Read more...

Beyond the Classroom at Seattle Waldorf School. An example

25/03/2020
by Bonnie Freundlich, Vanessa Kohlhaas, and Anouk Tompot

Dear SWS Families, As we enter our first full week of Beyond the Classroom, we hope that your family has started to settle into a new rhythm. Perhaps this involves waking up a bit later than usual. Taking a family walk and enjoying the fresh colors and smells of spring. Or cleaning out a closet that desperately needed organizing.

Liebe SWS-Familien, Wir hoffen, dass sich Ihre Familie zu Beginn unserer ersten vollen Woche von "Beyond the Classroom" in den neuen Rhythmus eingelebt hat. Vielleicht bedeutet dies, dass Sie etwas später als gewöhnlich aufstehen, einen Familienspaziergang machen und die frischen Farben und Gerüche des Frühlings genießen. Oder einen Schrank aufräumen, der das schon lange dringend brauchte.

Read more...

Situation in Du Haut-rhin. Ein Brief an die Pädagogische Sektion

25/03/2020
von Philippe Perennes, Klassenlehrer École Steiner-Waldorf de Colmar, Frankreich
available in German, Spanish

Liebe Dorothee
Seit den 9. März sind alle Schulen und Kindergärten in der Region "Du Haut-rhin" geschlossen. Das heisst, schon eine Woche nach den Februarferien gab es keine Schule mehr im üblichen Sinne...

Mehr lesen...

.

MEDICAL RESEARCH

Corona pandemic – aspects and perspectives

26/03/2020
by Matthias Girke, Georg Soldner, leader of the Medical Section at the Goetheanum

The current corona pandemic gives rise to completely new questions, for example: 
- what promotes the transfer of viruses from animals to humans
- what part do pathogens play and what part does the human disposition to disease play in the individual course of such an infection
and others

The following article would like to give some suggestions and perspectives.

Long version PDF

Die aktuelle Corona Pandemie gibt zu ganz neuartigen Fragestellungen Anlass, zum Beispiel, was den Übergang von Viren vom Tier auf den Menschen begünstigt, welchen Anteil Krankheitserreger und welchen die Krankheitsdisposition des Menschen am individuellen Verlauf einer solchen Infektion haben und anderes mehr. Der nachfolgende Beitrag möchte dazu einige Anregungen und Perspektiven vermitteln.

Langversion PDF

EMERGENCY CONSULTING

Essence of Learning – Learning Support in Crisis Contexts

01/04/2020
by Beatrice Rutishauser, Caritas Switzerland

As part of her work for Caritas Switzerland, the educationalist Beatrice Rutishauser Ramm has developed an approach to help children with learning difficulties due to the effects of crises and/or toxic stress. The manual "Essence of Learning (EoL) - Learning Support in Crisis Contexts" documents theory, methodological didactics and many practical examples. During this special time, educators can find inspiration and support in it. 

At a glance PDF English
Learning in times of crisis PDF English
Practical Guide PDF English

Die Pädagogin Beatrice Rutishauser Ramm hat im Rahmen ihrer Arbeit für Caritas Schweiz einen Ansatz entwickelt, um Kindern mit Lernschwierigkeiten auf Grund der Auswirkungen von Krisen und/ oder toxischen Stress zu helfen. Im Handbuch «Essence of Learning (EoL) – Lernförderung in Krisenkontexten» sind Theorie, Methodik -Didaktik sowie viele praktische Beispiele dokumentiert. In dieser besonderen Zeit können Pädagoginnen darin Inspiration und Unterstützung finden. 

Auf einen Blick PDF Deutsch
Lernen in Krisenzeiten PDF Deutsch
Praxishandbuch PDF Deutsch

Notfallpädagogischen Praxis zur Stabilisierung von Kindern und Jugendlichen

Freunde der Erziehungskunst

Einrichtung einer Krisen-Hotline am Parzival-Zentrum Karlsruhe
Video-Clips aus der notfallpädagogischen Praxis zur Stabilisierung von Kindern und Jugendlichen

Mehr erfahren...

ONLINE COURSES & EVENTS

Eurythmy4you.com free webinars

We at Eurythmy4you.com are offering free webinars with eurythmy sessions for strengthening the immune system and fighting viral infection during this time of crisis. You may gain access here.

On Mondays we do all exercises with a focus on our immune system. We work on streaming and raying, we do exercises with our legs and we get to know the consonants as a source of resilience and self-assertion.
On Fridays, after various warm-ups, we go through a series of five eurythmy exercises against viral infections: Yes-No, Sympathy-Anthipathy, Love-E, Hope-U, A-Reverence.
You can get in at any time. The basic exercises remain more or less the same, but we learn different aspects every week.
We take breaks in between so that the effects of the exercises can develop. So you can choose for yourself whether you want to attend the lesson until the end or whether it is better for you to stop beforehand.
You can also just watch. Then you do the exercises inside while sitting and that too can have an astonishingly positive effect. Just try it out!

 

Elewa Online Courses

Elewa has set up a course in which they

  • offer some ideas of how we can “invite our pupils into meaningful, creative and fun activities and encourage them to keep on learning at home”;
  • encourage colleagues to share their own ideas and material; 
  • invite you to a collaborative journey on which we will develop ideas and material together and share the tremendous task, chance and responsibility we have... Read more

Elewa hat einen Kurs eingerichtet, in dem sie

  • einige Ideen vorstellen, wie wir "unsere Schülerinnen und Schüler zu sinnvollen, kreativen und lustigen Aktivitäten einladen und sie ermutigen können, zu Hause weiter zu lernen"
  • Kollegen ermutigen, ihre eigenen Ideen und Materialien zu teilen
  • Sie zu einer gemeinsamen Reise einladen, auf der wir gemeinsam Ideen und Material entwickeln und die gewaltige Aufgabe, Chance und Verantwortung, die wir haben, teilen... Mehr erfahren

Remote Language Classes during COVID-19 Shutdown

When: Apr 4, 2020 12:00 PM Central Time (US and Canada)

This meeting if for members of World Language Teachers In Waldorf Schools http://wltws.org/ to share ideas on how they are adapting their Language Classes during COVID-19 Shutdown.

This is a sharing session.

The main meeting will be conducted in English but we'll have the opportunity to divide by language, if desired.
If you have any questions, contact the host at mailnoSpam@paulinobrener.com

Register in advance for this meeting: https://zoom.us/meeting/register/u5Qrc-CrqTwrwOwj740fK5vb-8hvselcNw

For more information: http://wltws.org/events/wltws-remote-language-classes-during-covid-19-shutdown

Visit World Language Teachers In Waldorf Schools at: http://wltws.org/?xg_source=msg_mes_network